Triggerpoint massage

Wat zijn triggerpoints of spierknopen?

Triggerpoints of spierknopen zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer ontspannen. Een triggerpoint of spierknoop kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtverlies en pijnklachten veroorzaken. Een spier met een triggerpoint erin is ook zeer pijnlijk bij rekken.

Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. In een normale ruststand is een spiervezel noch uitgerekt, noch samengetrokken. Wanneer er een triggerpoint in de spier zit dan blijkt dat de spiervezels in rusttoestand op bepaalde punten meer samengetrokken zijn dan in het omringende gebied. Op deze punten is de spierspanning dus hoger en blijven de spiervezels zelfs in rust samengetrokken. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking  met een slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen. Een triggerpoint kan worden gezien als een spierknoop: een bundeltje spiervezels dat zich niet ontspant, maar steeds strak aangespannen blijft, wat weer effect heeft op de peesaanhechtingen en pezen van de spier. Dit veroorzaakt weer symptomen in nabijgelegen gewrichten. In en om de aangespannen spier is de bloedcirculatie beperkt waardoor afvalstoffen niet goed kunnen worden afgevoerd en zuurstof en voedingsstoffen de spier slecht kunnen bereiken. Resultaat: verergering van de pijnklachten.

Van buitenaf zijn triggerpoints voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Wanneer er flinke druk wordt opgegeven, kan dit een uitstralende pijn opwekken in de triggerpoint zelf of in een ander deel van het lichaam. Door lokaal herhaalde druk te geven, worden de in elkaar geschoven spiercellen weer uit elkaar geduwd waardoor de spier soepeler en minder pijnlijk aanvoelt.

Triggerpoints kunnen ook pijnklachten op een hele andere plaats veroorzaken, als waar de spierknoop zit. Dit noemt men afgeleide pijn, welke in voorspelbare patronen voorkomen in het lichaam. Elk triggerpoint heeft een specifiek pijn uitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Bijvoorbeeld kan een triggerpoint in een bepaalde tussenrib/rugspier (iliocostalis lumborum) pijn veroorzaken in de onderrug. En triggerpoints in de monnikskapspier (trapezius spier), kunnen leiden tot hoofdpijn.

Afgeleide pijn is het meest kenmerkende voor een triggerpoint. Simpel gezegd is afgeleide pijn, pijn die je voelt op een andere plaats in het lichaam als daar waar de triggerpoint zich bevindt.

Hoe ontstaan triggerpoints?

• Overbelasting van spieren door het herhaaldelijk uitvoeren van één dezelfde beweging, zelfs als die niet zwaar is.(aan een lopende band werken)
  • Als spieren langdurig aangespannen worden, zonder veel te bewegen. (autorijden of computerwerk)
  • Als spieren gedurende een langere tijd onbeweeglijk of inactief zijn, dit bevordert het verstijven en verzwakken van spieren. (bedlegerig zijn of in een rolstoel zitten)
  • Overbelasting van spieren door kortdurende zware inspanning (b.v. zwaar tillen, sporten, in de tuin werken).
  • Overbelasting van spieren door een verkeerde houding.
  • Stress, dit brengt het lichaam in een verhoogde staat van paraatheid. Dit leidt tot een verhoogde spierspanning waardoor triggerpoints sneller kunnen ontstaan.
  • Plotselinge schokken, valpartijen en botsingen. Scheefstand van wervels.

Een triggerpoint in een spier houdt de gehele spier op spanning. Dit leidt tot een pijnlijke stijfheid en klachten als: stijfheid van nek en schouders, rugpijn, spierkramp, etc.

De hoge spanning in een spier die in stand wordt gehouden door aanwezige triggerpoints, kan tevens leiden tot inklemmen van andere delen zoals bloedvaten en zenuwen.

Is er bij u sprake van triggerpoints? Maak dan zo snel mogelijk een afspraak zodat u niet door hoeft te blijven lopen met pijn.